Rolstoelbasketbal

Leerlingen duiken in wereld gehandicapte jeugd

Een reis organiseren voor gehandicapte jongeren, dat was de opdracht die Toptrajectleerlingen van Het Noordik afgelopen week moesten volbrengen. Het project vormt een belangrijk onderdeel in de beoordeling voor het Toptrajectcertificaat. De vierdeklassers zijn de eerste lichting die via Het Toptraject, de zogeheten koninklijke route, via het mbo naar het hbo hopen te gaan. 

Het Toptraject is er voor derde- en vierdejaars gtl-leerlingen, die wat meer in hun mars hebben en die van uitdaging houden. In het Toptraject worden de competenties die op het hbo nodig zijn, gerichter en met meer aandacht ontwikkeld dan bijvoorbeeld op de havo of de reguliere route vmbo-mbo-hbo.

Speed daten hbo’ers
Vrijdag presenteerden vijf groepen leerlingen trots hun georganiseerde reis aan medeleerlingen, ouders en docenten. Het spits werd begin van de week succesvol afgebeten met rolstoelbasketbal, waarbij de leerlingen zelf konden ervaren hoe je sport met een beperking. Hbo-studenten gezondheid en technologie, bedrijfseconomie en recreatie & toerisme stonden hen met raad en daad bij tijdens het speed daten, waarbij de vmbo’ers tegelijkertijd een indruk kregen over het studeren op het hbo. Ook stond er een bezoek aan de GezondShop Almelo op het programma en konden ze bij het bedrijf Kersten in Almelo met eigen ogen zien hoe rolstoelen en andere hulpmiddelen nu eigenlijk worden gemaakt.

‘Het was een hele vrije opdracht’ vertelt toptrajectcoördinator en teamleider Marjan Rodrigues. ‘En dat maakt het voor de vmbo-leerlingen tegelijkertijd een hele pittige opdracht. Ze moesten zich echt in de materie verdiepen en op onderzoek uit. Ze zijn het niet gewend om zelf zoveel initiatief te moeten nemen. Er wordt in deze opdracht een groot beroep gedaan op hun zelfstandigheid en goede samenwerking.’

Competenties
‘Toen ze aan de opdracht begonnen, wisten ze weinig tot niets’, aldus docent Hielke Jan Meppelink. ‘De leerlingen moesten zelf hun informatie halen en elke vraag die ze stelden, werd beantwoord met een wedervraag waar ze zelf dachten die specifieke informatie te kunnen vinden. Alle hbo-competenties kwamen aan de orde. Ze moesten leren samenwerken, elkaar aan durven spreken en vervolgens gezamenlijk het geheel presenteren. Dat hebben ze geweldig gedaan. Ze verdienen een enorm compliment’, vindt Meppelink.

Vandaag wordt de projectweek afgesloten met een evaluatie. De toptrajectleerlingen geven elkaar feedback en het eindresultaat komt in hun portfolio. De beste presentatie verdient een prijs en de beoordeling weegt zwaar mee voor het daadwerkelijk behalen van het Toptrajectcertificaat. ‘De druk is dan ook best hoog zo’n week, maar ze hebben bewezen dit goed aan te kunnen’, zegt de coördinator tevreden.